Thursday, March 28, 2024

Protokół Warszawski

 


Tylko w marcu dwie książki napisane po angielsku z Polską w tle.

Protokół warszawski - słyszeliście o czymś takim?
Nie jestem pewien czy wielu czytelników, którzy ocenili książkę zdecydowanie wysoko - 4/5, znalazł w książce wyjaśnienie.
Ta książka to 15-ta pozycja w serii książek o działalności niejakiego Cotton Malone, wydana w 2020 roku, od tego czasu Steve Berry napisał trzy nowe książki.

Jeśli chodzi o treść to po pierwsze - pierwszy rozdział - tortury w więzieniu na Rakowieckiej, dwa rozdziały dalej - tortury w zamku na Słowacji.
Między torturami są ostre strzelaniny, odniosłem wrażenie, że każda licząca się postać została zastrzelona na śmierć trzy razy i nadal trzyma sie dobrze i robi coś okropnego.

A między strzelaniną i torturami?
Przypadkowe, ale całkiem istotne i dobrze rozpoznane sytuacje z historii Polski.
Równie dobrze przedstawiona topografia Krakowa, Wieliczki.

Zarys fabuły - pierwsza kadencja prezydent Polski dobiega końca, bardzo zależy mu na tym aby wygrać nadchodzące wybory i rządzić kolejnych 5 lat, ale doszła do niego informacja, że szykuje się licytacja dokumentów, które mogą go całkowicie skompromitować. 

Warunkiem przystąpienia do licytacji jest dostarczenie którejś z relikwii bezpośrednio związanych z męką i ukrzyżowaniem Jezusa. A więc - krew, gwóźdź z krzyża, włócznia, którą przebito Jezusowi bok, gąbka na której podano Mu ocet, korona cierniowa...
Na licytację stawiły się Rosja, USA, Iran, Korea Północna, Chiny. Zgłosiły się również Niemcy i Francja, ale nie dotarły.
Równolegle toczy się przepychanka między prezydentem Polski i prezydentem USA (tu karykaturalna postać Trumpa). USA chce wybudować w Polsce bazę rakiet dalekiego zasięgu, prezydent tego nie chce.
Ciekawe, że autor opisuje ile trudu i heroizmu wymagało w Polsce obalenie komuny a z działań prezydenta jasno wynika, że ma on władzę absolutną, którą może stracić w wyniku wolnych wyborów a jeśli straci to Polska zostanie rozszarpana przez supermocarstwa.

Moja ocena - absolutnie nie mój klimat - morderstwa, tortury. Z drugiej strony jednak sporo rzetelnie przedstawionych informacji historycznych. Z trzeciej strony - cała sprawa nie ma sensu, ale to chyba teraz nikomu nie przeszkadza

9 comments:

  1. Nie słyszałam, ale z opisu wynika, że to nic dla mnie.

    ReplyDelete
  2. Opis lektur nie brzmi zachęcająco więc gratuluję wytrwałości w czytaniu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj powinienem był wyraźniej wspomnieć, że ze mnie okropna maruda. Książka spełnia oczekiwania czytelników lubiących szybką akcję a do tego podaje dużo rzetelnie opracowanych informacji historycznych, Została opublikowana po polsku, na stronie Tania książka dostała same pochwalne recenzje.

      Delete
  3. Dziwna fabuła, dziwny warunek udziału w licytacji...
    jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Polecam mój komentarz powyżej - jak dla mnie podstawowe filary fabuły były bezsensowne, ale cała reszta mogła zadowolić miłośników szybkiej akcji i historii

      Delete
  4. Natknelam sie na ta ksiazke w bibliotece ale nie uchciwilam gdyz wczesniej czytalam inna Berry'ego i nie podobala mi sie - nie lubie takich science fiction a jego takie sa mimo iz piszesz ze pokazana jest historycznie prawdziwa.
    Ostanio nie idzie mi czytanie ksiazek z wiadomego powodu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mój wpis blogowy jest bardzo negatywny, ale po pewnej refleksji uważam, że zawarte w książce rzetelne informacje historyczne w jakiś sposób to rekompensują, szczególnie czytelnikom z Polski.
      Bardzo dziękuję za komentarz i życzę aby sprawy ustabilizowały się i pozwoliły na czytanie książek.

      Delete
  5. Replies
    1. Już wyłowiłem, dziękuję za wytrwałość.
      Polecam moje poprzednie komentarze, które nieco rehabilitują te książkę.

      Delete