Wednesday, September 4, 2024

Pinokio

 Nie, to nie będzie o polskich politykach.

Na Prima Aprilis tego roku zauważyliśmy informację, że Teatr Wielki w Warszawie wystawia balet Pinokio.
O ile mi wiadomo jest kilka wersji tego baletu, ale ta jest zdecydowanie polska - libretto Anna Hop, muzyka Mieczysław Weinberg.
Z poszukiwań na internecie wynika, że Pinokio nie doczekał się popularnej wersji baletowej, kilka baletów zorganizowało swoje własne interpretacje dobierając muzykę według własnego uznania. W biografii M. Weinberga nie ma ani słowa o tym żeby skomponował muzykę do jakiegoś baletu.

W tej sytuacji skoncentrowałem się na Mieczysławie Weinbergu - na końcu wpisu linki do Wikipedii - wersja polska i angielska.

Polsko-rosyjski kompozytor pochodzenia żydowskiego.
Dodam, że bardzo płodny i cieszący się dużym uznaniem - w Związku Radzieckim był stawiany tuż obok Prokofiewa i Szostakowicza.
I tu moją uwagę zwrócił jeden szczegół - w angielskiej wersji Wikipedii przeczytałem, że...6 września 1939 roku,  mieszkający w Warszawie M. Weinberg usłyszał w radio komunikat, że Wehrmacht przełamał polskie linie obronne. Dla niego był to oczywisty sygnał, że trzeba uciekać na wschód i tak zrobił. Tułał się przez 2 tygodnie napotykając po drodze wielu podobnych żydowskich uciekinierów aż wreszcie spotkali wojska Armii Czerwonej i błogosławili ją za uratowanie im życia.

Skonfrontowałem to z doświadczeniami mojej rodziny...
Moja Matka dobrze pamiętała, że 6 września, generał Umiastowski wydał rozkaz aby wszyscy fizycznie sprawni mężczyźni opuścili Warszawę i szukali polskich jednostek wojskowych aby do nich dołączyć - KLIK - to była niesamowita pomyłka i zamieszanie.
Ciąg dalszy znam z opowieści rodzinnych - mój ojciec błąkał się kilka dni bez rezultatu i ostatecznie zdecydował się dotrzeć do rodziny swojego młodszego brata, która przebywała w majątku hrabiego Raczyńskiego na wtedy polskiej części Ukrainy.
Dotarł w sam czas - żona brata z trzema córkami właśnie szykowały się do ucieczki dalej na wschód i właśnie wtedy dotarła do nich wiadomość o inwazji Sowietów na Polskę.
Mój ojciec nie miał wątpliwości - uciekli na zachód.

Skontaktowałem się z Wikipedią i wysłałem sprostowanie wspominając o rozkazie generała Umiastowskiego. Otrzymałem odpowiedź, chyba od autora angielskiej wersji wpisu, który napisał, że zacytował dokładnie to co M. Weinberg osobiście mu powiedział.

Zadumałem się... dwie prawdy.
Wciąż odświeżane są dyskusje na temat stosunków polsko-żydowskich na przestrzeni wielu lat. 
Bardzo często stają się ostre, prowadzą do oskarżeń.
Prawda jest taka... że jest czasami względna.

Wspomnę jeszcze, że moje sprostowanie zostało jednak uwzględnione, wpis Wikipedii o M. Weinbergu został zaktualizowany i teraz wspomina rozkaz gen. Umiastowskiego.

P.S. Cały balet na Youtube ==> KLIK.
Uwaga: zaskoczyła mnie taka możliwość. W Australii można na internecie zobaczyć video z baletów czy koncertów, ale zawsze jest to płatny "streaming". Ceny nie wygórowane - A$30 za balet, ale przecież nie za darmo.

Źródła:
Mieczysław Weinberg - Wikipedia - wersja polska - KLIK.
Mieczysław Weinberg - Wikipedia - wersja angielska - KLIK.

18 comments:

  1. Nie wiedziałam, że powstał taki balet, za mało chyba spopularyzowany lub moja wiedza o balecie nikła.
    Wspomnienia z tamtych czasów bywają czasami sprzeczne, ale dobrze, że odwołałeś się do informacji w sieci, w końcu dzięki takim sygnałom prostowane są niedomówienia i przekłamania...
    jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mnie zaskoczyło, że Teatr Wielki zdecydował się na taki krok - jest to właściwie całkowicie nowa produkcja a zatem dużo więcej wysiłku niż wystawienie popularnych dzieł.
      Reakcja Wikipedii bardzo mi się spodobała.

      Delete
  2. Aż jestem ciekawa jak wygląda Pinokio w wersji baletowej. Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. We wpisie jest link do video kompletnego baletu. Wyznam, że obejrzałem prawie pół godziny i niezbyt mi się podobało.

      Delete
  3. Znowu dowiedziałam się czegoś nowego o kompozytorze oraz pogmatwanych losach wojennych ludzi.
    O balecie wiem bardzo mało choć jako mała dziewczynka, oczywiście, marzyłam aby zostać baletnicą. Pobliski Zakładowy Dom Kultury organizował zajęcia baletowe dla dzieci swoich pracowników oraz uczniów szkoły podstawowej, której patronował jako tak zwany Zakład Opiekuńczy. Uczestniczyłam więc podstawy sztuki baletowej znam:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poszukałem na youtube utworów M. Weinberga, ale niczego ciekawego nie znalazłem. Z biografii wiem, że skomponował dużo muzyki do filmów, poszukiwania trwają.
      Zainteresowanie dziewczynek baletem - wciąż aktualne. W tym roku byliśmy kilka razy na przedstawieniach baletowych, na widowni roi się od dziewczynek :)

      Delete
  4. Nie powinna Cie dziwic reakcja Wikipedii bo ona na tym wlasnie polega ze czytelnicy ja tworza a redakcja po zweryfikowaniu umieszcza lub uzupelnia.
    Nigdy nie marzylam zostac baletnica wylamujac sie z ogolu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reakcja WIkipedii - wydaje mi się, że generalnie informacje weryfikują tam "boty" dlatego miło mi było, że ze mną korespondował autor oryginalnego angielskiego wpisu o M. Weinbergu.
      Jeśli chodzi o fascynację dziewczynek baletem, to dwie nasze wnuczki jej nie miały, ale wnuk to nadrobił.

      Delete
  5. Wikipedia jest obecnie cenzurowana i zakłamywana, to wiedzą wszyscy pasjonaci, których interesuje historia Polski.
    R.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Widocznie nie jestem aż takim pasjonatem :(

      Delete
    2. w tym konkretnym przypadku pasjonaci=patrioci. Autorzy wpisu( i filmu dokumentalnego) zastanawiają się, czy "cenzora", który skasował ich notkę nie podać do sądu...
      Przy okazji dowiedziałem się na czym polega działalność kreatorów przedstawiających "prawdziwą", najnowszą historię Polski. Chętnie poszukam coś o gen. Umiastowskim w swoich niszach( czyt. u pasjonatów).
      Ciekawy temat.
      R.

      Delete
    3. W dniu wybuchu wojny był podpułkownikiem..., a czy awansował kiedykolwiek na generała...
      R.

      Delete
    4. może istotne?
      R. Umiastowski nie wydał rozkazu, ale przez radio ogłosił apel o opuszczenie Warszawy( zeznawał później w Bute). Przed komisją tłumaczył, że wykonał dyrektywę Naczelnego Wodza, ale nie konsultował się ani z Dowództwem Obrony Warszawy, ani z prezydentem St. Starzyńskim.
      To tak w skrócie. Jego syn zginął pod Monte Cassino...(tak na marginesie). Ciekawa postać, geograf, pisarz, dla niektórych propagandzista...
      R.

      Delete
    5. Nie bardzo mogę zrozumieć o co chodzi w temacie "pasjonaci=patrioci" w każdym razie dyrektywa była bezsensowna. Wygląda na to, że tylko Żydzi zrozumieli ją prawidłowo.

      Delete
    6. O reakcji Żydów po apelu pułkownika Umiastowskiego można poczytać w zapiskach Ringelbluma, np. jak to wyglądało w oczach Czerniakowa. Pisał o tym w swoich dziennikach. Żydzi zrozumieli, że jedyny ratunek to ucieczka do Sowietów, czyli jak najbardziej prawidłowo. Później wrócili razem z Armią Czerwoną wyzwalać Polskę.
      Lechu, pasjonaci prostują różne błędy i "wypaczenia" historyczne, np w Wiki. Na ogół są patriotami, bo im widać zależy, żeby prawdę poznali inni, dla których historia(Polski) jest mało ważna. Mając na uwadze obecne reformy w szkolnictwie-historię potraktowano po macoszemu i jest ciągle zakłamywana. A w Wiki, to sam się przekonałeś...
      R.

      Delete
    7. Dzięki Tobie dowiedzieliśmy się o Umiastowskim, a ja ośmieliłem się co nie co dodać. Może kogoś zainteresują dalsze losy pułkownika? Chociażby na Wyspie Węży...
      dziękuję.
      R.

      Delete
  6. Nawet nie wiedziałam, że można napisać do Wikipedii ze sprostowaniem, atym bardziej, że oni to uznają za wartościowe/ prawdziwe sprostowanie i poprawią. Gratulacje skutecznej walki z misinformacją.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jak najbardziej, ja już pisałem kilka razy i zawsze brali moją opinię pod uwagę.

      Delete