Wednesday, June 12, 2019

Gdy królowa drzemała

W poniedziałek odwiedziliśmy galerię sztuki w Bendigo - królowa drzemała...


Bendigo - spore miasto (100,000 mieszkańców), 150 km od Melbourne, powstało na złotodajnych terenach.
Słusznie zatem właśnie tutaj zorganizowano wystawę pod tytułem Od Tudorów do Windsorów ( Tudors to Windsors ) - portrety członków brytyjskiej rodziny królewskiej od Henryka VII poczynając.

Portrety były różne, kilka oryginałów, sporo kopii, kilka fotografii.
Nie były to znane dzieła sztuki, publiczność poświęcała więcej uwagi na zapoznanie się z historią panujących rodzin.


Najbardziej znana postać to oczywiście Henryk VIII. Tutaj jako katolik i wierny małżonek Katarzyny Aragońskiej.


Poniżej jako protestant i mąż czwartej z kolei żony, Anny z Cleves. To chyba najbardziej znany wizerunek Henryka VIII, autor Hans Holbein.


Nie mogło oczywiście zabraknąć portretu najbardziej istotnej postaci z rodu Windsorów - Elżbiety I



Mnie najbardziej zainteresował ten portret...


Książę Buckingham - postać pamiętna z Trzech Muszkieterów.
Nie należał on do rodziny królewskiej. Korzystając z tego że Królowa drzemała również ja oddałem się wspomnieniom.
Przypomnę rolę księcia Buckingham w Trzech Muszkieterach.
Anna Austriaczka, żona króla Ludwika XIII była w księciu zakochana na odległość. Przesłała mu w prezencie piękny naszyjnik.
Kardynał Richelieu, chcąc skompromitować królową, urządził bal i poprosił króla żeby skłonił żonę do założenia właśnie tego naszyjnika. Jednocześnie wysłał na dwór księcia Buckingham swoją oddaną agentkę, Milady, z zadaniem wykradzenia z naszyjnika dwóch diamentów.
Zdesperowana królowa Anna Austriaczka zwierza się z kłopotu swej pannie dworu, w której zakochany jest główny bohater powieści d'Artagnan. Oczywiście rusza w drogę do Londynu aby przywieźć naszyjnik na zbliżający się bal.
Spotyka się z księciem, odkrywają fakt zniknięcia dwóch diamentów, ale książęcy jubiler w ciągu nocy naprawia ubytek. Królowa otrzymuje naszyjnik na czas, kardynał musi przełknąć porażkę.
Książę Buckingham zdołał uniemożliwić Milady wyjazd z Anglii - Anglia nie należała wtedy do Unii Europejskiej - i zamknął agentkę w więzieniu. Zdołała ona jednak z łatwością uwieść swojego strażnika - Feltona i na dodatek nakłonić go do zamordowania księcia.
Sprawdziłem- rzeczywiście księcia Buckingham zabił John Felton chociaż powody były nieco inne - KLIK.

Okazuje się, że książę pochodził z niewiele znaczącego rodu a w karierze na królewskim dworze pomógł mu wdzięk w tańcu. Powyższy obraz wyraźnie prezentuje jego atuty - proszę zwrócić uwagę na Order Podwiązki na lewej nodze.

Szkoda, że nikt nie napisał dobrej powieści na jego temat.

Królowa drzemie więc kontynuuję wspomnienia...
Koniecznie chciałem odegrać wraz z dziećmi z mojego podwórka niektóre sceny z Trzech Muszkieterów. Dzieci z podwórka - brat i siostra - byli młodsi ode mnie więc przeczytanie książki nie wchodziło w rachubę.
Opowiedziałem im szczegółowo scenę egzekucji zdradzieckiej Milady przez muszkieterów. Spodobała im się, byli gotowi ją ze mną odegrać.
Jednak wykonanie było fatalne. Chłopiec - Andrzej - grał Atosa, zdradzonego męża Milady. Nie potrafił powtórzyć aktu oskarżenia - musiałem mu podpowiadać, każde słowo z osobna. Jego siostra odgrywająca rolę Milady wyciągała szyję czekając na ścięcie i słała mi urocze uśmiechy.
Ja byłem katem, ale cała ta sytuacja tak mnie rozczarowała, że nie miałem z tego ścięcia głowy najmniejszej satysfakcji.
Gdybym miał nieco więcej fantazji, to wymyśliłbym inne zakończenie książki, ale niestety nie miałem, byłem zbyt lojalny wobec autorytetów, i tak pozostało na całe życie.

No comments:

Post a Comment