Sunday, June 21, 2020

Prawdziwe kolory Beethovena

Dzisiaj najkrótszy dzień roku.
Wyjrzałem przez okno, zimno, szaro, mżyście.
Jak to dobrze, że na tak krótko.

Włączyłem radio.
Rok Beethovenowski trwa. Wczesna pora ośmieliła prowadzącego audycję do prezentacji marginesowych dzieł kompozytora, w więc 25 irlandzkich i szkockich pieśni Opus 108 - najbardziej podobała mi się ta poniżej...


Podejrzewam, że Beethoven nie natrudził się zbytnio, po prostu zinstrumentował melodię ludową, ale była tego warta.
Kliknąłem w google żeby czegoś się dowiedzieć o tej kompozycji i poniższe zdjęcie rozjaśniło mój dzień.  Beethoven był Murzynem !:)


<== Maska pośmiertna Beethovena.

To tłumaczy wspominaną przeze mnie w połowie maja dedykację Sonaty Kreutzerowskiej Mulatowi G. Bridgewaterowi ==>

Nieco więcej o Mauretańskim pochodzeniu Beethovena TUTAJ.
Już gdzieś w blogosferze tłumaczyłem pochodzenie polskiego słowa Murzyn, było to spolszczenie słowa Maur == Maurzyn.
Wyznam, że ta informacja wprawiła mnie w niedzielny nastrój. Ktoś z bliskiego mi kręgu kulturowego jest bezpieczny.
Pusłuchajmy zatem dalszych szkockich pieśni Beethovena. Zdjęcie na okładce nie pozostawia wątpliwości co do politycznie poprawnego pochodzenia kompozytora.

2 comments:

  1. Znow musze powiedziec "nie wiedzialam"!
    Przypuszczam ze wieksza czesc wielbicieli muzyki klasycznej niekoniecznie wglebia sie w zyciorys kompozytorow, co wiecej szczegoly pochodzenia czy stylu zycia staja sie obojetne jako ze ich tworczosc jest najwazniejsza. Podobnie jest przeciez z wielkimi malarzami - niekoniecznie mieli chlubne zyciorysy a jakos nikomu nie przeszkadzaja w docenianiu ich tworczosci.
    Wczoraj ogladajac film na Netflixie dowiedzialam sie ze Bach mial 20 dzieci ! W sumie fakt bez znaczenia a ponadto nie sprawdzilam z wikipedia ale jakos mnie zaskoczyl.
    Ja tu spotykam ludzi o tak roznorodnej mieszance krwi ze ino "podziwiac", czesto 4-6. Osobiscie dobrze mi z moja jedna, przynajmniej mi sie zdaje ze jedna.
    Tak czy siak dla mnie Beethoven nalezy do Wielkiej Trojcy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciekawostki z życia sławnych ludzi były zawsze dość popularne. Wydaje mi się, że kiedys już słyszałem rozważania na temat murzyńskości Beethovena i nawet ucieszyło mnie, że pamiętali o nim w obecnej sytuacji.

      Delete