Sunday, January 14, 2024

Niedzielne kolędowanie

Nowy Rok idzie pełną parą.
Praktycznie oznacza to, że po świątecznej przerwie lekarze wracają do pracy i dobijają się do mnie ze swoimi usługami.
To spowodowało zastój na blogu.

 Na szczęście przyszła niedziela, żeby jeszcze bardziej oderwać się od tutejszej rzeczywistości wybraliśmy się na polską mszę do kościoła w centrum Melbourne.

Kościół pod wezwaniem św Ignacego Loyoli. Zarządzają nim Jezuici, ale od wielu, wielu lat niedzielna msza o 12:00 jest zarezerwowana dla Polaków...


Potężna, majestatyczna budowla.
Jestem niewątpliwie osobą zwracającą uwagę na pozory gdyż właśnie takie otoczenie mi odpowiada.

Dzisiaj jednak polska msza miała dla mnie dodatkową atrakcję - liturgiczne śpiewy zastąpiono kolędami.
I tak Gloria - Chwała na wysokości Bogu a na ziemi pokój ludziom dobrej woli.." - zastąpiono kolędą - Gdy się Chrystus rodzi, w której mamy słowa: "Aniołowie się radują, pod niebiosy wyśpiewują; Gloria, gloria, gloria, In excelsis Deo!"
Czyli właściwie to samo a nawet może lepiej bo po łacinie.

Podobnie było z Wyznaniem Wiary - Credo - Pójdźmy wszyscy do stajenki...

I końcową pieśnią - Podnieś rękę Boże Dziecię, błogosław ojczyznę miłą...

Tutaj poczułem odrobinę rodzimej atmosfery - sporo osób kojarzyło to z aktualną sytuacją polityczną w Polsce, śpiewano więc to samo, ale adresaci błogosławieństw byli różni.

P.S. Wyniki głosowania za granicą:
- Kanada i USA - dominował PiS,
- Japonia - PiS i Konfederacja nie osiągnęły 5%,
- Chiny - jak wyżej,
- Australia - KO 49.8%, PiS 17.2%.
Źródło - KLIK.

13 comments:

  1. W moim miescie sa oczywiscie katolickie koscioly a takze szkoly ale nie uczeszczam wiec nie mam pojecia jak celebrowano swieta.
    mamy bardzo mala Polonie wiec ci ktorzy uczeszczaja z pewnoscia sa nieliczna grupa czyli nie uslyszy sie w nich polskiego jezyka. Przy tym ci chodzacy to starsze pokolenie, ich dzieci i wnuki nie uczeszczaja.
    Nie mam kontaktu z Polonia a jako ciekawostke dodam iz od lat nie spotkalam zadnego Polaka przypadkowo, np w sklepie. Czasem widuje z daleka w Filharmonii ale skoro rzadko sie zdarza to czasem trudno mi rozpoznac czy to ta znana mi osoba czy nie.
    Troche mnie nie zdziwil fakt iz USA glosowalo pro-pisowsko gdyz odwiedzajac syna w Bostonie gdzie to isnieje ogromna i aktywna Polonia jeszcze przed wyborami spotkalam sie z ogromym poparciem PIS-u.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W Australii katolicke koscioly rozwinely sie gdy Irlandczycy nabrali znaczenia. Polacy zalatwili sobie polskie msze w wyniku masowej migracji z Anglii i Niemiec w 1947 roku. Teraz maja w Melbourne 2 wlasne koscioly.
      Koledy zamiast Gloria czy Credo to powazne odstepstwo, mysle ze jest zgoda Watykanu.
      Tylko 17% dla PiS, kilka lat temu byli silniejsi, ale w kosciele nadal trzymaja sie mocno.
      Lech.

      Delete
  2. stylowo bardzo ładny budyneczek...
    p.jzns :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. @PKanalia i Frau Be - zdecydowanie tradycyjny styl zresztą podobnie budowali w Australii protestanci tylko nieco wcześniej.
      Kościoły chrześcijańskie budowane obecnie starają się chyba stworzyć bardziej luźny nastrój - mnie one się nie podobają.
      Meczety i świątynie buddyjskie trzymają się tradycji.

      Delete
    2. A mnie tradycyjne (zabytkowe) kościoły przytłaczają. Odnoszę wrażenie, że jest dużo wiekowego kurzu i brudu, a poza tym jest za ciemno (mimo oświetlenia).

      Delete
    3. No cóż, różnimy się w tym temacie.
      Mnie przygnębia gdy widzę w Australii wiele kościołów, chyba głównie protestanckich, których chyba nikt nie odwiedza.
      Wiem, że nie powinienem się martwić gdyż zarządcy tych kościołów umieją liczyć i we właściwym momencie uzyskają za nie najlepszą cenę.

      Delete
  4. Wspaniała niedziela, z nutką nostalgii może?
    Ale żeby lekarze dobijali się o uwagę pacjenta to zjawisko w PL raczej nieznane. Trzeba doceniać taki system.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nostalgii?
      Może trochę, ale głównie to kwestia mojej obrazy na Stary Testament w wyniku wojny w Gazie.
      Lekarze dobijają się... pod koniec zeszłego roku musiałem zamówić kilka badań, z powodu świąt i urlopów wszystko odwlekło się do połowy stycznia dlatego teraz wszyscy proszą o potwierdzenie, że jeszcze żyję i potrzebuję badań.

      Delete
  5. Polskie kolędy da bardzo melodyjne, często dostojne, to przecież polonezy.
    Budynek oryginalny :)
    Lekarze czasami są potrzebni, zdrówka:)
    Jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Polskie kolędy... nie wiem jak to wygląda we Włoszech czy Hiszpanii, tak że polskie nie mają konkurencji.
      Dziękuję za życzenie zdrowia :)

      Delete
  6. Zawsze uważałam że polskie kolędy są najpiękniejsze.... chociaż ta najnajnaj "Cicha noc" nie pochodzi z Polski...
    Stokrotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wydaje mi się, że musiało minąć sporo lat od wojny zanim Cicha Noc została przypomniana.

      Delete