Monday, June 19, 2023

Kazoo

 Dzisiaj obudziłem się niechętnie.
Wczorajsza prognoza pogody zapowiadała chłód i deszcz.
Rzeczywiście, zaczął padać jeszcze zanim zasnąłem.

Pierwsza rzecz po obudzeniu - wordle - KLIK.
Po 4 podejściach miałem model zgadywanego słowa - ?A?O?
Sytuacja wyglądała jednak marnie bo do dyspozycji zostały mi tylko litery - Q, Y, Z, X...
Nic dziwnego, że poległem.

Odpowiedź - KAZOO - nigdy takiego słowa nie widziałem, nie słyszałem.
Google wyjaśniło, że jest to instrument muzyczny.
To ci heca!
Dopiero co pasjonowałem się wyborami najpopularniejszego utworu muzycznego i przegapiłem :)

Demonstracja instrumentu - TUTAJ.

Sprawdziłem wyniki głosowania - kazoo zajęło 90. pozycję, 2 miejsca za kastanietami, tuż przed liściem z eukaliptusa - KLIK.

I jeszcze kilka słów na temat wiolonczeli, zwyciężczyni konkursu.
Każdy, kto widział wiolonczelę wie, że stoi ona na cienkiej nóżce - angielska nazwa endpin lub stoper, polskich nazw jest wiele - korek wiolonczelowy, stoper, stojak.

Tymczasem kilka lat temu na festiwalu muzycznym w złotodajnym Ballarat zauważyłem, że wiolonczelistka ściskała instrument łydkami.
Zaintrygowany spytałem ją co tu się dzieje, czy mogę coś pomóc?
Wyjaśniła mi, że w czasach J.S. Bacha właśnie tak obsługiwano ten instrument.
Poniżej demonstracja, szczęśliwie udało mi się znaleźć video prezentujące panią,  z którą rozmawiałem...

W związku ze zwycięstwem w konkursie, o wiolonczeli ostatnio głośno, wspomniano również jej konstrukcję i stojak (stoper, korek).
I tu radosne zaskoczenie - wprowadzenie tego bardzo użytecznego dodatku przypisuje się belgijskiemu wiolonczeliście Adrien-François Servais a to przecież nie kto inny tylko dziadek polskiej, mało przez kogo pamiętanej, sławy - Misi ( z domu Godebskiej ) Sert - KLIK.

Z domu Godebska?
Mieszkańcom Warszawy podpowiem, że ojciec Misi, Cyprian Godebski, jest twórcą pomnika Adama Mickiewicza na Krakowskim Przedmieściu - KLIK.

No i w ten sposób przepuściłem cały chłodny ranek i doczekałem słonecznego choć zimnego popołudnia.

8 comments:

  1. Nie jesteś sam, pierwsze widzę i słyszę o czymś takim, taka niby nasza fujarka...na liściach tez co niektórzy grać potrafią:-)
    W ogóle liście, zwłaszcza duże mają szerokie zastosowanie...
    Wiolonczela zawsze kojarzy mi się z piosenką Prześliczna wiolonczelistka:-)
    U nas zaczynają się upały...
    jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gra na liściu, gra na trawie. Oczywiście, ludzie wykorzystywali co pod ręką. A Australii jest to oczywiście liść eukaliptusowy, nie sprawdzałem czy na liście do głosowania były jakieś inne liście.
      Link do Prześlicznej wiolonczelistki podałem we wpisie informującym o wynikach głosowania.
      Gdy ta piosenka powstała, wraz z żoną myśleliśmy, że W. Młynarski miał na myśli Janinę Chyłę, piękną wiolonczelistkę Filharmonii Narodowej, teraz dowiedziałem się, że wzorcem była wiolonczelistka zespołu Anawa.

      Delete
  2. Taki sposob trzymania wiolonczeli napewno nie jest latwy.
    Ludzie potrafia grac na wszystkim - na recznej tarce do prania, szklankach....
    Kocham muzyke a nie mam w tym kierunku zadnych zdolnosci poza sluchaniem :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trzymanie wiolonczeli, w informacji o Adrien-François Servais wyczytałem, że bodźcem do tego wynalazku był fakt, że był on mocno otyły.
      To potwierdza opinię, że wynalazcy to ludzie leniwi.
      Zdolności do muzyki... podobno wszyscy je mamy, ale większość ludzi nie ma w życiu okazji żeby spróbować.

      Delete
  3. Jako rodowita Warszawianka z papierami przewodnika po Warszawie z przyjemnością potwierdzam że to Cyprian Godebski był twórca wspaniałego pomnika Adasia na Krakowskim Przedmieściu.:-))
    Stokrotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jako córka rzeźbiarza potrafisz docenić sztukę Cypriana Godebskiego, rzeźbiarza uznanego od Petersburga do LImy.
      Niestety jako ojciec Misi (Marii Zofii Olgi Zenaidy) zupełnie zawiódł.
      Marginesowa ciekawostka, C. Godebski miał również syna, z kolejnego małżeństwa, nadał mu imię Cipa - https://fr-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Cipa_Godebski?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
      Przy okazji wspomnę, że najpopularniejsza w Portugalii śpiewaczka w stylu Fado zmieniła zmieniła imię na Misia, właśnie na pamiątkę naszej słynnej rodaczki.

      Delete
  4. O, znam ten instrument, tylko nie wiedziałam, że tak się nazywa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ten komentarz odczekał kilka godzin w spamie, przykro mi, ale to poza moją kontrolą.
      No właśnie - jak się nazywa kazoo po polsku?
      Google nie wie.

      Delete