Monday, August 17, 2020

Niedzielne odroczenie

Staram się umieszczać wpis w każdą niedzielę, ale tym razem za dużo tych rocznic zgromadziło się dzień po dniu więc odroczyłem.

Wspomnę jeszcze jedną, najokrąglejszą, którą przegapiłem - otóż 500 lat temu, 1 sierpnia, urodził się ostatni król dynastii Jagiellonów - Zygmunt II... drugie imię nadano mu zapewne ze względu na dzień urodzenia. 
A co gdyby urodził się dzień wcześniej?
Czy też nadanoby mu imię rzymskiego cezara?

Zygmunt II Juliusz... może wtedy losy dynastii potoczyłyby się inaczej?

Dosyć tego odwlekania, trzeba wyznać prawdę... wczorajsze czytania liturgiczne wywołały w mojej głowie taki zamęt, że nie czułem się na siłach podjąć ten temat.

3 comments:

  1. Masz na myśli czytanie (Ez 24, 15-24)? Przecież jest w pełni adekwatne do tego, co dzieje się u nas w kraju ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie, Izajasz 56 6-7 Cudzoziemców.. wprowadzę na moją świętą górę i sprawie im radość w moim domu modlitwy.
      To dla mnie zupełne zaskoczenie. Dlaczego więc Żydzi z pogardą traktowali Samarytan a Jezus podobnie potraktował kobiete kananejską?
      Do tego Jezus mówi: Zostałem posłany do owiec, które zginęły z domu Izraela.
      Czyli fakt, że Jezusa, już po śmierci, zaakceptowali poganie, to jest zupełne przekręcenie Bożych planów. Bardzo pokrętnie objaśnia to św Paweł.

      Delete
    2. Może trzeba przyjąć najprostsze rozwiązanie: plany Boże się zmieniają, nawet przekręcają, biorąc pod uwagę ...ludzkie interpretacje;-)
      W tym miejscu przypomina mi się „prawie” odwieczna zasada - poza Kościołem nie ma zbawienia (extra Ecclesiam nulla salus), chyba jeszcze z czasów Orygenesa -IV w. n.e., która już np w czasie wielkich odkryć zaczęła być podważana. A dzisiaj uważa się, iż oznacza ona, że Kościół ma środki zbawcze i mogą z nich skorzystać wszyscy, także niechrześcijanie... Ot... Następna interpretacja;-)

      Delete