Tuesday, October 3, 2023

Iloczyn Inteligencji

Pod koniec sierpnia, we wpisie o "pokonaniu" Sobieskiego przez Wiedeń - KLIK - podałem link do moich wspomnień sprzed 60 lat. A w tamtych wspomnieniach wspomniałem organizację Mensa zrzeszającą osoby o wysokim ilorazie inteligencji - IQ.

Przy okazji zajrzałem na stronę MENSA i poddałem się testowi.

Po pierwsze... idea testu.
IQ - intelligence quotient - iloraz inteligencji - KLIK.
Iloraz czyli coś tu dzielą (ile razy). Wikipedia wyjaśnia, że dzielą uzyskany wynik przez wynik uzyskany przez osoby w tym samym przedziale wiekowym, czyli - jak na swoje lata to spisałem się dobrze, ale lepiej nie próbować porównywać się z młodziakami.
Inteligencja... w powyższym linku jest odnośnik do tego tematu i bardzo rozsądnie wyjaśnia, że inteligencja to zdolność pozyskiwania wiedzy oraz jej oceny i zastosowania. Prócz tego w grę wchodzą takie czynniki jak umiejętność komunikowania się, inteligencja emocjonalna i społeczna.
Według mnie typowy IQ test, któremu poddawałem się sporo razy, ma niewiele wspólnego z szerszym pojęciem inteligencji.

Po drugie - test jakiemu poddała mnie MENSA.
Typowy - ustalić kolejną liczbę w szeregu liczb, ustalić kolejną figurę w szeregu figur.
Trochę kłopotu sprawiły mi testy pamięciowe - popatrz 10 sekund na te liczby albo litery albo figury a potem powiedz na której pozycji była liczba 11, czy coś w tym rodzaju.

Po trzecie - rezultat...


O ile dobrze pamiętam maksimum do osiągnięcia to około 250, tu lista kilku rekordzistów - KLIK.

Po czwarte, zgodnie z tytułem - przemień swoją inteligencję w czyn!
A więc...
Za dyplom trzeba było zapłacić -  9.90 PLN.
Zapłaciłem kartą kredytową i nie patrząc na przysłany mi dyplom zajrzałem na stan mojej karty kredytowej - A$3.90 - zgadza się... a tuż pod spodem - niewiadomo kto i nie wiadomo za co -  A$22.97 i A$26.80.
Zadzwoniłem czym prędzej do banku i zgłosiłem reklamację, natychmiast otrzymałem odpowiedź, że wszczęto postępowanie i że dostanę nową kartę, za parę godzin podadzą mi jej numer.

W ciągu kilku następnych dni zauważyłem na moim koncie zwrot zakwestionowanych kwot a prócz tego... jeszcze kilka niezbyt zrozumiałych tranzakcji, wszystkie obciążające moje konto...


Znowu telefon - wyjaśniono mi, że te tajemnicze tranzakcje to techniczna sprawa banku, ale nie zostaną zaksięgowane na moim koncie. Musiałem poczekać do końca miesiąca żeby być tego pewien.

A więc - jeden ilo-raz wymagał aż trzech (ilo)-czynów.

Ilustracja...


Zatytułowałem ją - sztuczna inteligencja się wspina.

11 comments:

  1. Gratuluje imponujacego wyniku, Lechu - to bardzo dobra liczba.
    Oprocz poziomu inteligencji oznacza ze nie dosiegly Cie zadne sklerozy czy inne demencje a to wazne.
    Slusznie mowisz ze duzo zalezy gdzie sie test robi a to oprocz grupy wiekowej - spotkalo moich wnukow gdy przenosili sie z jednej uczelni na inna. Byly zblizone ale inne jako ze komplety pytan byly rozne.
    Jesli chodzi o mnie nigdy nie robilam testu IQ ale chcac tutaj otrzymac prace w swoim zawodzie technika - laboranta, przywiezionym z Polski, musialam sie doksztalcac by uzyskac dyplom i uprawnienia - nie tylko oba kursy zaliczylam ale w jednym bylam prymuska z najlepszym wynikiem co dalo mi wiele dumy. To nie to samo co test IQ ale powiedzialo mi ze dorownywalam innym.
    Ogolnie uwazam iz obecnie mlodzi wychodzacy ze swych uczelni sa bardzo skompartylizowani ze tak nazwe, ze brak im ogolnej wiedzy mimo iz moga byc dobrzy w swym zawodzie.
    Sztuczna Inteligencja bedzie tym co mowi nazwa - sztuczna - jako ze ludziom wystarczy wiedza gdzie czego szukac, znajdywac nacisnieciem przycisku, nie rozstawac sie z komputerem i to wszystko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jak wspomniałem we wpisie, według mnie test testuje to co łatwo przetestować - zdolność znajdywania szeregów liczb i figur, zadowolenia przysporzyła mi druga część Twojego komplementu - nie jest tak źle ze sklerozą czy demencją.
      Masz rację, wiedza ogólna straciła wartość - po co uczyć się niepraktycznych informacji, jak będę potrzebować, to poszukam na internecie. Bardzo mi się to nie podoba, ale nie znajduję argumentów żeby to uzasadnić.

      Delete
  2. Kiedyś czytałam, że psychopaci maja niezłe wyniki w podobnych testach...dlatego tez tak trudno ich zdemaskować.
    Nigdy nie robiłam sobie takiego testu, może ze strachu przed wynikiem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zgoda, psychopaci, generalnie osoby ze zdolnością koncentracji na abstrakcyjnych zadaniach.

      Delete
  3. Moja jedyna siostra /juz niestety jest w innym lepszym swiecie/ wykladala psychologie na Uniwersytecie Warszawskim. W czasie studiow a wiec bardzo dawno temu i potem jeszcze w czasie pracy naukowej przeprowadzala na mnie rozne badania. Kilka razy w roku badala mi np iloraz inteligencji w skali Wechslera. Wychodzila cyfra duzo wyzsza od przecietnej. Kiedys sie przestraszyla bo wyszlo ze jestem geniuszem. A potem dostalysmy obydwie atakow smiechu i wypilysmy prawie cala butelke wina.
    Takie mam wspomnienie piekne i smieszne jednoczesnie...
    Stokrotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. IQ wyższy od przeciętnego - co do tego nie miałem wątpliwości, przecież czytam Twoje wpisy i widzę jaki masz szeroki zakres zainteresowań i jak potrafisz je urozmaicić ciekawymi informacjami.

      Delete
  4. Oj, nieładnie tak denuncjować rodaków do obcego banku :(((
    E.F.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niestety, potraktowałem to doświadczenie jako przedłużenie testu inteligencji a inteligencja potrafi być bezduszna.

      Delete
  5. Przydałby się jakiś test , jak "oszukać" sztuczną inteligencję i czy potrafiłby to zrobić przeciętnie inteligentny człowiek( bez testu na takową). Oczywiście, ograniczenie czasowe trzeba by było ustalić-a zrobiłby to także człowiek.
    Pewne badania, wskazują, że sztuczna inteligencja, to kolejne narzędzie wykorzystywane w socjotechnice. Istotne jest, jaki trzeba mieć stopień IQ, żeby się w tej manipulacji nie połapać.
    Psychopaci( polityczni) chyba pierwsi wpadli na pomysł, jak skutecznie wykorzystać taką szansę. Chyba, że sami się przyczynili do jej propagowania?
    Młot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sztuczna inteligencja znajduje obecnie zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia tak że po pierwsze trudno byłoby rozpoznać kogo/co oszukujemy, po drugie moglibyśmy oszukać coś co działa dla naszego dobra.
      Moja zasada - nie dać się zwariować, zachowywać się tak jak to mam w zwyczaju.
      Oczywiście SI musiała zainteresować wszelkiego rodzaju manipulatorów i oszustów i trzeba zachowywać ostrożność.

      Delete
  6. Wyszukiwaniem manipulatorów i oszustów też zajęłaby się sztuczna inteligencja?
    Znasz "proroctwa" Harariego i Szwaba, to nie są optymistyczne dla człowieka perspektywy. A wszystko pod nadzorem SI.
    Młot

    ReplyDelete