Monday, June 13, 2022

Poniedzielne świętowanie

 Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Jeszcze wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz znieść nie możecie. Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe. On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi.

Wszystko, co ma Ojciec, jest moje. Dlatego powiedziałem, że z mojego weźmie i wam objawi».

Ewangelia św. Jana 16: 12-15

W moim wpisie z poprzedniej niedzieli narzekałem, że Kościół nie nadał odpowiedniej wagi Zesłaniu Ducha Świętego.
W ostatnich dniach popatrzyłem co na ten temat podają liczne strony internetowe i zrobiło mi się niewyraźnie.

Dzisiejsza ewangelia dobiła mnie.
Powstrzymam się od komentarza gdyż byłyby to same bluźnierstwa :(

Na szczęście życie wypełniło powstałą lukę - dzisiaj, poniedziałek, większość australijskich stanów obchodzi Queen's Birthday - Urodziny Królowej - KLIK.

Tydzień temu oglądaliśmy w TV migawki z obchodów w Anglii i muszę przyznać, że zrobiły na mnie znacznie większe wrażenie niż parady wojskowe w Rosji, Chinach czy Korei Północnej.
Prywatnie wspomnę, że łaskawie nam Australijczykom panująca Elżbieta II urodziła się 21 kwietnia.

Co robią Australijczycy w takim dniu?
Musiałem wstąpić do supermarketu kupić lody i ze smutkiem stwierdziłem, że było tam więcej klientów niż w przeciętnym dniu i nie po desery tu przyszli.

Wiele lat temu media przypominały, że jest to oficjalny początek sezonu narciarskiego.
Byłem wtedy zapalonym narciarzem, ale tę zapowiedź traktowałem jako kiepski żart.
W drugi poniedziałek czerwca bardzo rzadko w górach był śnieg.
Nie odstraszało to miłośników narciarskich zjazdów, jechali w góry i spędzali 3 dni w restauracjach.

W tym roku w górach jest śnieg jak nigdy, media jakoś o tym zapomniały, ale jestem pewien, że narciarze dopisali.

Co mi pozostało?
Prawie miesiąc temu wspominałem o plebiscycie na najlepszą muzykę filmową.
W niedzielę plebiscyt się zakończył.
Prawie wszyscy moi faworyci zmieścili się w pierwszej dwudziestce.
1. Star Wars.
2. The Lord of the Rings.
3. The Mission - głosowałem :)
Więcej szczegółów TUTAJ.

7 comments:

  1. No tak, spojrzałam na listę , przypomniałam sobie niektóre tytuły i poprzesuwałabym kilka wyżej na liście, ale rację mają głosujący :-)
    jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radio ABC podało informacje demograficzne:
      Wiek do 17 lat - Piraci Karaibów,
      18-34 - Lord of the Rings,
      35-54 - Gwiezdne Wojny
      55-84 - The Mission - zgadza się z moim wiekiem i wyborem,
      85+ - Rydwany Ognia - u mnie w pierwszej czwórce.

      Delete
    2. Wychodzi na to, że nie skończyłam 17 ;-)
      jotka

      Delete
  2. Ciekawe badanie socjologiczne..., a zarazem fajna zabawa dla uczestników plebiscytu.
    Spojrzenie z innej strony...
    Dwie istotne kwestie-ile osób wzięło udział w tym sondażu i jaka instytucja była pomysłodawcą?
    Druga, to interpretacja -czy treść filmu, czy muzyka miały większy wpływ na oglądalność filmu...
    U mnie drobna kontrowersja-z jednej strony- "Gra o tron", a z drugiej "Misja" z De Niro. Biorąc średnią wieku jestem w przedziale zwolenników Gwiezdnych Wojen.
    Teraz przejdę do szczegółów...
    szczepan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badanie socjologiczne.. no nie, nie bądźmy tacy poważni, to przecież tylko zabawa bez żadnych konsekwencji.
      Dla porządku podam, że w plebiscycie wzięło udział ponad 200,000 osób, żeby głosować trzeba było się zalogować do ABC, można było kliknąć w okienko z przedziałem wiekowym.
      Jakie kryteria stosowali głosujący to już ich tajemnica, być może wiele osób nie oglądało nigdy filmu w całości, ale w ucho wpadła im akurat ta melodia.

      Delete
  3. Lechu..
    przez okres 3 lat zajmowałem się socjologią kultury( w tym i filmem), a ten plebiscyt to świetny materiał badawczy. Nie będę wdawał się w przedstawianie metod badawczych(ilościowych), ale ta próba wykonana na 200 tys.!! osób- to nie lada gratka dla socjologa...Dla wiarygodności badań"ktoś" znający się na rzeczy umieścił nawet przedziały wiekowe i nazwał ankietę(sondaż)-plebiscytem. Tyle. W kulturze masowej ogromną rolę odgrywa właśnie film(i radio)-o tym mówił już Lenin, ale nie wszyscy o tym muszą pamiętać.
    Sam niejako zachowałeś się jak typowy socjolog(każdy nim jest na swój sposób) starając się zinterpretować kryteria plebiscytu i czym kierowali się ankietujący głosując.
    Innym ważnym argumentem jest aż tak znaczna ilość głosujących i czas trwania akcji -ABC z tago wyciągnie wnioski- mówiące o popularności chociażby stacji..., niewiadomą będzie ilu słuchaczy nie głosowało itd. itd- a co w tle? Algorytmy? To typowe badanie w kwestii tzw. "kultury masowej"...chyba. Może wcale nie chodziło o muzykę...
    szczepan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakt, teraz każde zbiorowisko danych może byc do chegoś wykorzystane.
      Z drugiej strony - ABC Classic to stacja państwowa, nie nadaje żadnych reklam. Przez cały dzień nadaje muzykę klasyczną a w nocy chyba jazz.
      To doprawdy jakiś wybryk natury bo nie ma co się oszukiwać - muzyka klasyczna ma się słabo i boję się, że wkrótce znajdą się jacyś reformatorzy.

      Delete