Thursday, July 13, 2023

Futbol, futbol!

 Nie wiem czy do Polski dotarła informacja, że za kilka dni rozpoczyna się Mundial, czyli piłkarski puchar świata... kobiet.

Dla mnie jest to od kilku dni chleb powszedni ponieważ gościem imprezy są wspólnie, Australia i Nowa Zelandia.
Pierwsze mecze w przyszły czwartek: Nowa Zelandia - Norwegia, Australia - Irlandia.
Obrońcą tytułu jest USA - czterokrotne mistrzynie świata. 
Impreza odbywa się od 1991 roku, wtedy gospodarzem były Chiny.

Muzyczna dygresja.
Niewiele mam do powiedzenia na temat futbolu więc wesprę się sympatycznym utworem muzycznym - Karl Jenkins - Koncert na eufonium...


Jak widać na powyższym obrazku eufonium to nieco mniejsza tuba.
Pierwsza część koncertu to dla mnie dobry muzyczny żart.
Ostatnia część utworu (17m59s) - Trojka - utwór napisany w 2018 roku, wtedy było to politycznie obojętne. Inna rzecz, że poza dzwonieniem dzwonków nie bardzo kojarzy mi się z kuligiem w Rosji.
Kompozytor - Karl Jenkins to ciekawa postać.
Urodzony w 1944, karierę rozpoczynał prawidłowo - jazz, muzyka rozrywkowa, muzyka do reklam.
Właśnie na tym ostatnim etapie stwierdził, że najlepiej mu pasuje muzyka w klasycznym stylu i radzi sobie z tym doskonale, również w salach koncertowych i kościołach.

Wracam do tematu.
Drużyna Australii - przydomek - Matildas (na pamiątkę bardzo popularnej australijskiej piosenki - KLIK ).
Matildas grały chyba w finałach wszystkich Mundialów, ale nie zaszły wyżej niż ćwierćfinał.

Na temat piłki nożnej nie mam zbyt wiele do dodania więc wspomnę jeszcze o osiągnięciach Australijek w innych sportach drużynowych:
- koszykówka - Opals - Olimpiada = srebrny medal 3 razy, puchar Świata = złoto raz.
- hokej na trawie - Hockeyroos - Olimpiada = złoto x 3, Puchar Świata = złotox 2.
- rugby (siódemka) - bez przydomku :( - Olimpiada = 2016 złoto.
- Australijski football  - tu nie ma drużyny narodowej gdyż żaden inny naród w to nie gra.
Kobieca liga footy nie cieszy się zbytnim powodzeniem, ciekawe że kobiety uzyskują znacznie mniej punktów niż mężczyźni - kobiety około 30, mężczyźni ponad 80. W innych sportach nie ma żadnej różnicy.

Za to trafiają się takie sytuacje -


Po publikacji tego zdjęcia wybuchła zażarta dyskusja, bohaterka ucięła ją prosto - o czym tu gadać, ja tylko wykonuję moją pracę.

15 comments:

  1. Nie znam tego kompozytora ani utworu. Dawno nie bylam w Symfonii jako ze nie urzadzaja fajnych koncertow. Same drobne utwory, mieszanki roznych kompozytorow. Po pandemii nie bylo ani jedngo wielkiego z udzialem solistow. Wiem ze goszczenie takowego kosztuje ale wczesniej zawsze bylo organizatorow stac na to - bo przypuszczam chociaz nie wiem , ze to sprawa pieniedzy.
    Moj maz jest zagorzalym sportowcem ale nie wiem czy z rownie duzym zainteresowaniem oglada zenski futbol.
    Mnie zdjecie futbolistki wogole nie rusza choc przyznaje ze mogla sie lepiej, w sensie bezpieczniej, ubrac by zapobiec niedyskrecji. Podejrzewam iz bardziej zwrocili na to uwage panowie a nie panie.
    Malo mnie interesuje wszelki sport ale i tak wiem ze australijczycy sa bardzo dobrymi zawodnikami i maja w nim duze osiagniecia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Słyszałem kilka utworów K. Jenkinsa i mi się podobały, choćby ten - https://www.youtube.com/watch?v=pOdollDkFSs
      Jak na mój gust futbol kobiet nie jest gorszy od męskiego odpowiednika.
      Jeśli chodzi o futbolistkę, to ubrała się w standardowy strój, fotograf musiał polować na takie ujęcie i narobił hałasu, media zadowolone.

      Delete
  2. Futbol damski mnie nie dziwi, bo w szkole, gdzie pracowałam nadal istnieje drużyna piłkarek i odnoszą sukcesy ogólnopolskie, grając w różnych grupach wiekowych! Tatusiowie mogą być dumni:-)
    Nie zachwycam się paniami w niektórych dziedzinach sportu, ale liczy się pasja i sukcesy!
    jotka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poruszyłem ten temat gdyż w Australii (futbol) ustępuje tu popularnością Australijskiemu futbolowi i krykietowi, wykazuje równowagę płci. Międzynarodowe mecze zarówno mężczyzn jak i kobiet cieszą się równą popularnością.
      Jeśli chodzi o równowagę płci w innych sportach, to zdecydowanie nie podobają mi się sporty walki w kategorii kobiet.

      Delete
  3. Do mnie ta wiadomość nie dotarła (teraz już tak) i tak mi z nią, jak i bez niej :-)

    ReplyDelete
  4. U nas trwa festiwal siatkarski.
    Polska górą.
    Lechu, słyszałeś o Pajor?
    Mundial będę oglądał. Norweżki wygrały co prawda z Polkami, ale nasze zawodniczki robią ogromne postępy.
    Kto jest Twoim faworytem w tym turnieju?
    Tencozawsze

    ReplyDelete
  5. Festiwal siatkarski... w Australii siatkówka to nie jest popularny sport, nigdy nie wspominają jej w wiadomościach sportowych. O ile dobrze pamiętam to Australia jako gospodarz olimpiady 2000 roku miała zarezerwowane miejsce w finałach. Kilka miesięcy przez olimpiadą zorientowali się, że nie mają narodowej drużyny w tym sporcie, ale zdołali ją zbudować i nawet wygrali 1 czy 2 mecze.
    Pajor - nie słyszałem :(( ,ale teraz już się dowiedziałem.
    W kobiecym Mundialu kobiet , Polski nie ma.
    Faworyta nie mam. Myślę, że obejrzę kilka fragmentów meczów Australii.
    Pozdrawiam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gwiazdą plażowej siatkówki w Australii jest Mariafe Artacho del Solar, zdobywała medale na ważnych imprezach.
      W Australii jest tyle wspaniałych plaż, aż dziwne, że siatkówka nie jest tam tak popularna. Piłka nożna na plaży cieszy się sporą popularnością.
      Tencozawsze

      Delete
  6. jedno jest pewne, że naturalne camel toe, takie naprawdę niechcący pokazane ma większy walor artystyczny, niż zaaranżowane...
    inna sprawa, że foto hunterzy to mit, bo od dawna nikt nie sterczy ze sprzętem w garści w oczekiwaniu na odpowiednie ujęcie, tylko kręci się film i przegląda klatkę po klatce... big data strategy, tak to się od dawna robi...
    p.jzns :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camel toe - dziękuję za wzbogacenie mojej angielszczyzny.
      Teraz będę musiał szukać okazji żeby tę wiedzę zademonstrować.

      Delete
  7. Dla mnie najwspanialszym instrumentem muzycznym jest pianino czy fortepian. A ostatnio po obejrzeniu serialu “Succession” zachwycam sie muzyka z tego filmu. Sciezke dzwiekowa opracowal Nicholas Britell, a brzmi jak klasyczna muzyka. Na filmie muzyka w wykonaniu orkiestry, ale znalazlam na you tube aranzacje i wykonanie przez sympatyczna mloda pianistke Katherine Cordova, moge sluchac bez konca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fortepian... trudno się nie zgodzić, to zgadza się gustem kompozytorów, którzy skomponowali tak wiele pięknych utworów na fortepian.
      Z drugiej strony instrumenty smyczkowe dają wykonawcy znacznie większe możliwości przekazania uczuć czy nastroju.
      Jeśli chodzi o Succession w wykonaniu K. Cordowa, to właśnie mi gra. Zgadzam się, że ta muzyka może zahipnotyzować, ale wydaje mi się jednak mocno jednostajna i mechaniczna - to zresztą zgadza się z zasadami hipnozy.

      Delete
    2. Ten przewodni motyw muzyczny rzeczywiscie hipnotyzuje,
      kazdy odcinek serialu zaczyna sie nim. Bardzo lubie sluchac.

      Delete